Blog Post

Stoer voer

  • door Otto Treurniet
  • 19 jun., 2017

De ene verrassing is de andere niet. Kijk maar eens naar deze reclamespot van Remia. Er wordt een barbecuesaus in gepromoot, en bij dat gegeven zie ik u al gapen. Maar je gaat bij deze weldra rechtop in je stoel zitten.

We zien Jan Kooijman op een filmset van een duidelijke actiefilm. Het is lunchtijd en hij loopt naar een stalletje met satéprikkertjes met wat vergeten groenten eraan of iets anders lichts. Onderwijl aanpappend met de mooie meisjes die ze hebben klaargemaakt. Dat duurt maar heel eventjes, want hij wordt ruw weggerukt uit die comfort zone.

“What the hell are you doing, son? (Waar ben je mee bezig, knul)", wordt hij meegesleurd door niemand minder dan Rambo zelf: Sylvester Stallone. Het kwam voor mij als een donderslag bij heldere hemel. Geweldig. Het satéprikkertje wordt Jan uit de handen gerukt terwijl hem wordt toegevoegd: “You can’t win a war with this. (Hier winnen we de oorlog niet mee).” En om te bewijzen dat hij gelijk heeft gooit Stallone de prikker naar een uit de coulissen opdoemende vijand. Het ding treft hem precies daar waar je een hart vermoedt, maar valt zonder zelfs maar een schrammetje achter te laten op de vruchteloze bodem. Je hebt er niks aan. Het wekt echter wel de woede van de vijand, want de tegenzet bestaat uit een aanval met een levensgrote raketwerper.

Vervolgens is het één en al actie. Schieten en knallen volop. Sylvester en Jan worden een helicopter in getakeld terwijl ze van alle kanten onder vuur liggen. Stallone vuurt driftig terug, naar alle kanten, maar Jantje Kooijman probeert alleen maar strompelend Stallone bij te houden. Ondanks alle actie is er gelegenheid voor nog wat uitleg van de oude actieheld in de richting van groentje Kooijman. Zegt hij hangend aan de helicopter: “If you want to fight like a tiger, don’t eat like a rabbit.” (Wil je vechten als een tijger, ga dan niet eten als een konijntje, of nog vrijer vertaald: neem geen rietje, want dan ben je een mietje)."

En het eindigt met een shot van dit keer een correcte lunch: grote lappen vlees en heel veel Remia barbecuesaus: “If you want to act like a man, eat like a man (Een man is pas stoer, met het juiste voer)."

Ik kan hem zo tien keer achter elkaar zien, deze commercial. Van mij mag Jan Kooijman internationaal doorbreken ook. Als er iemand op het idee zou komen om de oude actieheld anderhalf uur lang aan Jan Kooijman te koppelen voor een fijne actiefilm met hen als vader en zoon, dan wil ik hier alvast wel twee kaartjes bestellen. Wat? Ik ga zelfs die saus es proberen.

Share by: