Blog Post

‘De moderne tijd kent heel veel voordelen’

  • door Otto Treurniet
  • 15 mrt., 2016

De jongste Melkunie commercial staat haaks op misschien wel de grootste blunder ooit van de reclamegemeenschap.

Melkuniereclamespots met Peer Mascini, altijd leuk om terug te zien. (Met dank aan reclamebureau Lowe, Kuiper & Schouten). Dit is de laatste, van vrij recente datum, tot nu toe. Het succesverhaal van deze serie ‘al het goeie komt van melkuniekoeien’ begon echter al dik twintig jaar geleden. Het bekende ik-zeg-nog-zo-geen-bommetje dateert van 1992, en dat was niet de eerste uit de serie.

Deze is toch ook weer erg goed, vind ik. Vooral omdat het gehakt maakt van misschien wel de meest gangbare verkooptruc: zeggen dat je product vernieuwd is, dat het nu nog veel beter is. Tuurlijk, ook Melkunie gaat met de tijd mee, zo lijkt het aanvankelijk: de moderne tijd kent immers heel veel voordelen, daarom is ook Melkunie, hoe zeg je dat, next level. Maar vervolgens blijkt: aan het product is helemaal niets veranderd. “Daar moet je niet mee knoeien”. Zo is het maar net.

Het is goed beschouwd besodemieterij met terugwerkende kracht. Want je kwam ons kennelijk een product verkopen waarvan je wist dat het nog helemaal niet uitontwikkeld was. De eerstvolgende spot meldt immers enthousiast dat het aangeschafte product een veel betere opvolger heeft. Lekker dan. Dan heb je ons vorige keer dus toch niet zo geweldig geholpen met je verkoopadviesje. Want dan had je ons wel verteld, dat we beter nog even konden wachten met aanschaffen. En zo blijkt dus haarfijn, dat je best in het belang van je verkoopcijfers, ons een knol voor een citroen wilt verkopen. Wie zegt ons trouwens dat wat je nu aanprijst, straks niet ook weggegooid geld is? Eens een pief, altijd een pief.

Dat hele idee om vernieuwend en verbeterd over te willen komen, kon wel eens de blunder zijn waar de reclamewereld haar hele gigantische ongeloofwaardigheid aan te danken heeft. En waardoor heel veel mensen een enorme bloedhekel aan reclame hebben.

Pleit ik er nu voor dat alles bij het oude blijft? Is dat al mijn leeftijd? 'Nee' en 'geen commentaar' zouden respectievelijk daarop mijn antwoorden zijn. Tuurlijk moet je blijven verbeteren en vernieuwen, maar je moet niet dat nieuwe verkopen met een lange neus naar de mensen die dat nu juist mogelijk maakten. Meer hoera voor de bestaande klant, zou het motto moeten wezen. Maar goed, wie ben ik.

Bij Melkunie hebben ze dat goed begrepen. Juist de klanten die al minstens 20 jaar melk drinken zullen blij verrast zijn met het weerzien van Peer Mascini en dat hij, net als de klooiende koeien, geen steek veranderd is.

Share by: