Yesss!

  • door Otto Treurniet
  • 15 mrt, 2016

Hoe oud zal het ventje zijn? Zes? Misschien nog niet eens. Hij heeft een hoofdrol in deze Seatreclame. Een hoofdrol en toch maar één woord tekst. Maar hij vertelt een heel verhaal van hoop en teleurstelling, waartussen hij een paar keer wordt heen en weer geslingerd.

Dat is één reden waarom dit in mijn ogen een prachtcommercial is. Maar er is meer.

De hoofdrolspeler vind het getoonde product volkomen kut. Wat dacht u daar van? Goed idee, voor in een commercial? Niet voor de hand liggend; dat op zijn minst, niet waar? ‘Professionals’ genoeg die niet uit de box van ‘houd het positief’ durven denken. En dus niet het vermogen hebben om te bevatten dat een teleurstellend product juist vanwege die teleurstelling het aanschaffen waard kan zijn. Terwijl ze heus wel weten dat alleen buiten de box denken de kans op nieuwe inzichten vergroot. Doordat de makers van deze commercial wel kans hebben gezien met het te verkopen product de agressie van de hoofdrolspeler te wekken, komen ze met een onderscheidend filmpje uit de bus.

Een derde kracht van deze spot is dat er na afloop niemand verwijten kunnen worden gemaakt. Het is slim dat het moeders is die zoonlief een ijsje belooft, want als vader dat had gedaan, zou je kwade opzet kunnen vermoeden. Omdat we kunnen aannemen dat hij al wel weet hoe lang het wachten zal duren. Moeder kan zich van geen kwaad bewust zijn. Ook is het zo dat het ventje uiteindelijk toch zijn ijsje krijgt, het is goed dat we dat toch nog even te zien krijgen. Zelfs het ventje, dat toch tekeer gaat tegen een auto, kan niet als een vandalist in de dop worden gezien. Want hij kiest precies de plek waar je bij een auto gerust tegen aan kunt schoppen.

En mocht je het product al willen verwijten dat het wel erg lang duurt voor het kereltje zijn ijsje krijgt, tegelijkertijd weten we dat juist die kwaliteit zoveel goede kanten heeft. Denk u maar aan het milieu of aan de portemonnaie van ons consumenten. Of zelfs aan de bestrijding van obesitas, of is ijs geen dikmaker?

Helemaal goed dus. Hulde voor de makers.

Share by: