Nederland wordt steeds slimmer?

  • door Otto Treurniet
  • 15 mrt, 2016

Leren bij Leidse Onderwijsinstellingen maakt Nederland slimmer, zo is de slogan. Misschien bedoelt men sluwer. Kijk maar naar de reclamespot met die roodharige stagiair die komt aangelopen, terwijl er een behoorlijk uitbundig bedrijfsfeestje al in volle gang is.

Het is geloof ik de bedoeling dat wij denken dat deze door LOI opgeleide jongeman inderdaad nog aan het werk is als de rest al aan het feesten is, maar dat haal ik uit de begeleidende tekst op YouTube, want zelf dacht is: hij komt vermoedelijk uit de plee, als gevolg van het feestje, want je gaat toch als collegiale collega’s niet aan het feesten zonder de stagiair daarin te betrekken. Maar goed. Het zou inderdaad kunnen dat deze Ben Woldring look-alike inderdaad vanachter zijn bureau komt gelopen.

Hij is wel onderweg naar het feestje, maar er gaat een telefoon die de voorbeeldige werknemer uiteraard subiet opneemt. Onhandig genoeg door de beller meteen op de speaker te zetten, waardoor een zakelijk gesprek in een bedje van feestgedruis terecht komt. Gelukkig zijn de vergaderaars aan de andere kant aan de dove kant, want er wordt althans niet op het feestgeluid gereageerd. De inhoud van het gesprek is overigens opmerkelijk. Er zijn nog wat laatste vragen voordat het contract kan worden getekend. Als het binnenslepen van deze klant de aanleiding voor het feest is, wat we toch moeten aannemen, dan is de viering behoorlijk voorbarig. Er is nog niet eens getekend! Het kalf staat al te drinken terwijl het nog in de put kan vallen, of hoe zeg je zoiets.

Gelukkig weet de kordate stagiair de boel te redden door alle vragen naar tevredenheid te beantwoorden waarbij hij in zijn eentje een hele vergadering aan collega’s ten tonele voert. Is dat slim? Ja, ‘slim’ op zijn Duits. De beoogde partner wordt al drie keer besodemieterd nog voor het contract getekend is. Want zeg nou zelf: zelfs áls die antwoorden allemaal adequaat zijn (lokale zwaartekrachtvoorzieningen?) wie tekent er een contract met een bedrijf waar men trots is op iemand die fake telefoontjes pleegt uit naam van de zaak? Iemand bovendien die liever een klant om de tuin leidt, dan een feestje verstoort.

Het is natuurlijk wel zo dat onze semi-Ben Woldring, het is in werkelijkheid de acteur Pepijn Schoneveld, de rol prima neerzet. Zonder meer. Maar Ben Woldring zou zoiets nooit doen, dat is één van onze nationale ondernemershelden.

Share by: