Blog Post

Nederland houdt van gratis?

  • door Otto Treurniet
  • 09 apr., 2014

C1000 adverteert met een grappige reclamespot waarin we krijgen uitgelegd dat Nederland dol is op gratis. We zien Cas Jansen en Jack Wouterse in drie situaties waarin duidelijk wordt hoe dol we in Nederland precies zijn op gratis. Maar daar is wat mee.

De eerste scène speelt na afloop klaarblijkelijk van het diner in een restaurant. Bij het weggaan staat daar ter afscheid van de geachte cliëntèle een glazen bokaal met pepermunten, waar Jack een kilootje of wat van in zijn zakken propt. Cas Jansen kijkt er weliswaar verbaasd naar, maar de simpele verklaring is gewoon: tja, het is gratis. In mijn ogen past dit beter bij de stelling: Nederland is dol op diefstal. Of op lompigheid. Want het gebeurt ook nog eens onder de ogen van de gulle gever zelf, of anders een representant van de gulle gever.

Dan zien we de heren helemaal de bebouwde kom uit sjouwen met een bank, want ja, alleen buiten de bebouwde kom is het parkeren gratis. Nederland is zo dol op gratis dat we er kilometers met een bank voor willen zeulen. Lachen, hoor. (Kan misschien in Schotland ook, deze spot). Toch overtuig je zo iemand wel dat je van gratis houdt, als je dat er allemaal voor over hebt, ja dan ben je een echte gratis-liefhebber.

Maar dan op dat vliegveld, met die koffers nokkievol met hotelattributen. Want ja, het was gratis. Ja, één zeepje per persoon per nacht. Zijn de heren soms een jaar of acht met vakantie geweest? Zo nee, dan moet het karretje van de afdeling housekeeping zijn leeg gerausd. Meer dan eens zelfs, zo te zien. Dit is ook weer Nederland houdt van diefstal, als je het mij vraagt.

Nederland is dus volgens de C1000 zo dol op gratis dat het twee van de drie keer op regelrechte diefstal uitdraait. Dat zijn wij dan, die naar hun spotje zitten te kijken. Nou bedankt. Ik ga er eens over nadenken of ik na zo’n belediging nog wel naar een C1000 wil. Misschien één keer, om te vragen of 1+1 gratis ook zo mag worden uitgelegd dat je dus 2 gratis krijgt.      


Share by: