Misschien is apartheid een oplossing

  • door Otto Treurniet
  • 14 mrt, 2016


Geen paniek, het gaat alleen maar over reclamespots. Ik denk namelijk dat het een goed idee is om op tv de rollen eens om te draaien en een apart kanaal te maken voor reclame, die men vervolgens naar hartenlust mag onderbreken met aansprekende andere programma’s. Exact: apartheid voor de reclame, zodat we er op gewone tv-zenders van verlost zijn.

Niet meteen gaan steigeren, laat me mijn idiote idee eerst even uitleggen.

Problemen

Programma’s onderbreken met reclame beschouw ik als uitgewerkt. Omdat haast niemand die reclame überhaupt ziet. Je gaat even wat anders doen, elders in het huis, of je duikt ter plekke in de sociale media. De jeugd van tegenwoordig lijkt met de paplepel een soort biologische wekker te hebben binnengekregen die hen exact op het einde van het reclameblok weer de huiskamer laat binnenstappen. Zelf heb ik de gewoonte ontwikkeld om films steevast op te nemen, of een half uur tot drie kwartier stil te zetten, alleen maar om de reclames te kunnen doospoelen. Ik zoek alleen nog een gadget dat daarbij het geluid van een doortrekkende wc laat horen.

Uitgewerkt is misschien zelfs nog te zwak uitgedrukt. Het is misschien zelfs in zijn tegendeel gaan verkeren. Want wanneer we geconfronteerd worden met reclame op tv, is het niet alleen zo dat we ze proberen te negeren, nee, we ergeren ons er zelfs aan. Een rodere vlag is er niet voor reclamemakers, denk ik. (Tenzij ze hun product aan de man proberen te brengen door ergerlijke reclamespots te maken over spullen van de concurrent). De ergernis zit hem wat mij betreft vooral in de bezopen gewoonte om in opeenvolgende reclameblokken steeds dezelfde reclamespot uit te zenden. Ik snap best dat je ook mensen die later inschakelen je product wilt verkopen, maar toch niet door de mensen die wél de hele film zien te irriteren?

Het is net als met stom nieuws. Dat zien we ook honderd keer voorbij komen, wat de boel niet alleen opblaast, maar vaak ook kapot. Dat we die na-aperij zien, staat vast, want we zappen immers volop; steeds op zoek naar iets anders. Maar niet naar hetzelfde natuurlijk. Als je met je neus in dezelfde boter valt, dan is dat zuur.

Goed. Dus? Het moet anders, vind ik. We gaan de rollen omdraaien. Er komt een STER-kanaal.

Een oplossing?

Eén kanaal waar alle sterreclames die nu op de drie NPO zenders te zien zijn bij elkaar gezet zijn. Zodat de zenders waar ze vandaan komen ervan verlost zijn. Wat bijna 8 uur extra zendtijd oplevert. (Volgens de STER zijn er 6,6 reclameminuten per uur op de zenders van de NPO. 24 x 6,6 x 3 = 475,2 Minuten = 7,92 uur.) En al bijna 8 uur om het STER-kanaal mee te vullen.

Maar naar die STER-zender gaat niemand kijken, hoor ik hier en daar denken. Vooral ook niet omdat we al stikken in de STER-zenders. Want zijn niet alle commerciële zenders STER-kanalen? Nee, hoor die zijn net zo irritant bezig als de NPO, alleen nog een paar graadjes erger. Volgens de STER zijn reclamespots populair, want er kijken 1,5 miljoen mensen naar de jaarlijkse Loekie-uitreiking. Ik heb geen idee of dat betekent dat een STER-kanaal dan op eenzelfde aantal kijkers mag rekenen, maar dat blijkt vanzelf. Ik zou ook zeggen, dat is op het STER-kanaal aan de reclamemakers zelf.

Geef hen gewoon de vrijheid om niet zoals nu bij bestaande programma’s reclamespots te plaatsen, maar om bij reclamespots het ideale bestaande programma te zetten. Waar het ook vandaan komt. Desnoods huren reclamemakers zelf een film- of tv-programmaproducent in om een maximale match te maken met hun reclameboodschap. Op een STER-kanaal kan natuurlijk meer worden toegestaan dan op de reguliere NPO-zenders. Wie is er beter in staat om voor voldoende (en vooral de juiste) kijkers te zorgen dan de reclamemakers zelf? Het zou een schitterend aanbod zijn van de STER: “Hier hebben jullie een STER-kanaal, maak er zelf maar een STERK-kanaal van. Je kunt uit onze programma’s van nu en destijds kiezen wat je wilt.”

Waarom is dit een lumineus idee?

De leidende gedachte achter de televisiereclame is op dit moment dat je als reclamemaker moet hopen op door jouw doelgroep goed bekeken programma’s, want dan kun je daaromheen mooi reclamezendtijd kopen. Het STER-kanaal moet het hebben van de idee dat het nog veel mooier is voor reclamemakers om zelf te kunnen bepalen welke door hun doelgroep goed bekeken programma’s er worden uitgezonden op momenten waarop dat ideaal past bij hun reclamespot.

Het lijkt mij aannemelijk dat als alle reclame op een apart kanaal zit dat duidelijk als een reclamekanaal te boek staat, dat je dan ruimere regels kunt hanteren voor reclamemakers. Er kan op zo’n kanaal dan dus veel meer dan op een gemixt kanaal (normale tv + reclame). Meer zelfs nog dan op een commercieel mix-kanaal. Grappig: dan passeert de NPO de commerciëlen zowel links als rechts; geen reclame tussen en in de programma’s, en toch een beter aanbod voor de reclamemakers.

Ik pleit dus absoluut niet voor apartheid, want dat is een rotwoord. Maar voor een themakanaal. NPO 4, of voor mijn part Reclame24, met alleen maar reclame; aangevuld met wat men daar maar bij wil zetten om kijkers te trekken. Bij NPO 1, 2 en 3 spelen de kijkcijfers dan in ieder geval geen financiële rol meer. De kijkcijfers op NPO 4? Dat bepalen de reclamemakers zelf. Wie zijn er hier nou marketing-experts?


Share by: