Ik heb al een baby?

  • door Otto Treurniet
  • 30 jun, 2017

Het is wel een handig idee volgens mij om in een commercial een verhaal te vertellen dat voor meerderlei uitleg vatbaar is. Dat maakt het wat draaglijker als je op een wat al te commerciële zender in één programma 148 keer met dezelfde spot wordt geconfronteerd. Neem nu dat babyverhaal van Mercedes.

Wat we zien is een man die een vrouw de simpele vraag stelt: ‘Moeten we niet eens aan kinderen beginnen?’ Waarop zij in flashback modus schiet en enkele scènes uit het recente verleden aan haar geestesoog ziet langstrekken. De man die haar tijdens het werk op een hoge verdieping verrast met een gigantische ballon; dan laat hij haar schrikken door een tas op de auto te gooien en vervolgens in een setting aan het strand door opeens ‘boe’ door het autoraampje te roepen. Dan zijn we weer terug in de auto na het stellen van die baby-vraag en is haar antwoord: “Ik heb al een baby."

Daar kunnen we als kijker meerdere kanten mee op. Ik zie drie mogelijke baby’s:

1
De man is zelf een baby in haar ogen. Zij herinnert zich zijn buitengewoon kinderachtige gedrag en dat smaakt kennelijk absoluut niet naar meer. Want ze had anders wel gezegd: ‘Nog één? Leuk plan.’ Ik vind dat je aan haar reacties op de acties van de man kunt zien dat ze niet echt blij is daarmee.

2
Er is werkelijk al een kleine, maar daar heeft de man in de auto geen weet van en ook part noch deel aan. De relatie staat in dat geval kennelijk op het punt te worden beëindigd. De vrouw zit dan iets op te biechten, maar we zien niet dat dat als zodanig aankomt bij hem. Maar goed, dat kan komen omdat het filmpje dan al weer afgelopen is.

3
Omdat de vrouw in een kleiner type Mercedes rijdt, zou het ook kunnen dat zij doelt op haar baby-Mercedes. Het gaat ver misschien, maar het vergelijken alleen al van het hebben van een kind met het hebben van een Mercedes, is natuurlijk uit de mond van een potentiële moeder voor Mercedes een groot compliment. Nog extra als in die vergelijking de auto wint.

Ik vermoed hoe dan ook, dat de makers (mannen, schat ik) mikken op mannelijke klanten, ook al is de vrouw in de spot eigenaar van de auto. Of anders is de boodschap: deze Mercedes is voor echt stoere vrouwen die zich niet laten afleiden door kinderwensen.


Share by: