Goeie meeting jongens?

  • door Otto Treurniet
  • 04 apr, 2014

Als een adviseur een notoire leugenaar is, nemen we dan nog iets van hem aan? De dames en heren van de reclame, vermoedelijk meisjes en jongens trouwens, denken van wel. Anders ga je niet groot geld uitgeven om zo’n over-de-randfiguur op te voeren als pleitbezorger voor wat dan ook. In dit geval, geloof ik, Cup a Soup. In het verlengde van een pleidooi voor thuiswerken voor je eige, over de rug van en met schijt aan de zaak en al je collega’s. Wat een L van een adviseur, zeg.

Humor, zeker, maar om te huilen. We zien collega L. na een Skype-gesprekje met de collega’s (Goeie meeting jongens!) een overall aantrekken om de verbouwing van zijn riante villa verder ter hand te nemen. “Ik werk vandaag thuis. Dan kun je veel meer doen.” Ja, dat blijkt. Het toch al dikke pand wordt ook nog eens voorzien van een zwembad en een serre. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. L. zit trouwens goed in de slappe was; komt dat misschien omdat het hier om de directeur van de zaak gaat? Best mogelijk, gezien de mededeling aan de collega’s van de meeting: “Als er wat is, ik werk vandaag thuis.” Met andere woorden: als je instructie nodig hebt, bel maar. En hij kan kennelijk zelf bepalen of hij thuiswerkt of niet. Misschien echter ook niet, want de leidinggevende gaat toch niet de kantoorartikelen halen, zoals hij even later vanuit de bouwmarkt liegt? En hij krijgt van ene Hans een belletje met instructies over een mailtje. Daar lijkt het er dus op dat L. hooguit middenkader is. Kan ook wel kloppen met dat riante huis, want als je op de geschetste manier in feite twee banen naast elkaar hebt, vang je ook dubbel natuurlijk. Of ook dit is een leugen. Hij werkt niet thuis maar bij het huis van een ander.

Maar goed, er is er hier dus eentje op klaarlichte dag ronduit de kluit aan het belazeren. En niet zo’n beetje ook. En van zo’n type moeten wij als argeloze televisiekijker aanbevelingen ter harte nemen? Dacht het niet. De kans is groter dat we van Cup a Soup een vieze smaak in de mond krijgen, zoals Hans Spekman het zou zeggen.

Is dan al dit reclamegeld over de balk gesmeten? Misschien niet. Wat mij betreft kan de spot worden gered door hem ietsje in te korten. Als het beeld bevriest voor L. uit de kuil kruipt aan het eind, dan zien we in ieder geval hoe de eikel in zijn zelf gegraven kuil dondert. Over dat laatste beeld kan dan de tekst: eigenlijk is alleen Cup a Soup een goed idee. Als boontje om zijn loontje komt, promoten we opeens de ‘good guys’ in plaats van de klojo’s. Want dat is toch waar het heen moet?

Wordt vervolgd.


Share by: